רוצה לדבר? אשמח מאוד לשמוע ממך. מבטיח ליצור קשר בהקדם:

ITOU Medium Horizontal reversed all.png
  • Facebook -Yahel Demeter
  • LinkedIn -Yahel Demeter
  • YouTube - Yahel Demeter
  • Google+ - Yahel Demeter

כל הזכויות שמורות ליהל דמטר 2019  - אין להעתיק / לשכפל / להפיץ תוכן מאתר זה ללא רשות מפורשת בכתב. כל התוכן באתר הינו אינפורמטיבי בלבד ומוגש As Is. יישומו הנכון של התוכן באחריות הקוראים בלבד והאתר/בעליו לא יישאו באחריות בגין כל נזק שהוא שייגרם כתוצאה משימוש בתוכן הכתוב.

כתיבת חזון ומימוש רעיונות

מאת יהל דמטר

זמן קריאה: 6 דק׳

חלמתם בלילה על רעיון חדש? התקלחתם ועלתה לכם הברקת המאה בראש? זה מצוין. אז החדשות הרעות הן שיש לכם המון עבודה עכשיו, אבל החדשות הטובות הן שהדרך הטובה ביותר להתמודד עם עבודה היא להתחיל לעבוד:

בואו נתחיל בכך שאלמד אתכם איך ליצור חזון עסקי או חזון אישי, ובעזרת המאמרים האחרים שיש כאן באתר תוכלו ללמוד גם על כתיבת תכנית עסקיתבניית מותג, לקבל טיפים עסקיים חשובים ואפילו לחלום (וליישם) על התרחבות העסק לחו״ל

אבל, עצרו רגע לפני כתיבת החזון שלכם, ותקראו כמה מילים על רעיון עסקי, שאני כותב לכם אחרי שראיתי ושמעתי כבר על מאות רעיונות שונים ומשונים. קצת אחרי שחשבתם על הרעיון ורגע לפני שאתם בונים חזון, אתם מתחילים בלשאול את עצמכם שאלה מאוד חשובה: איך הרעיון הזה ישנה את השוק. אם במאמרים אחרים שלי אני שואל איך רעיון ישנה את חייהם של הצרכנים, כאן אני שואל אתכם איך הוא ישנה את השוק ומה הוא יעשה למתחרים. אם התשובה שלכם היא כלום, חזרו ותחשבו על חידוד הרעיון, כי כיום, עם עומס הרעיונות והמידע חשוב מאוד למצוא בידול תחרותי. גם רעיון הנוגע לשירות או מוצר קיים, שמשנה במעט את השוק, הוא טוב, כי הוא יוצר לכם הזדמנות חדירה ושכנוע שתעזור לכם לגייס את המסה הקריטית של הלקוחות. 

 

עכשיו אתם יכולים להמשיך בדרך וליצור חזון אישי ועסקי. הסיבה שאני לא מפריד בין החזון האישי והעסקי היא שברוב המקרים, כאשר מדובר בעסקים קטנים ובסטארט=אפים, החזון האישי והעסקי זהים כי בעל/ת העסק הוא המייסד/ת שמחזיק/ה את העסק בחיים. מאוחר יותר, כשהעסק הקטן או הסטארט-אפ גדלים והופכים לארגון, החזון מייצג את המטרות האישיות והעסקיות של שדרת הניהול וגם של העובדים, שכדי ליצור תרבות עבודה טובה מיישרים קו עם החזון.

״לאומץ אין נפח. אין לו זהות או קיום. אם ויתרתם פעם על צעד עסקי כי לא היה לכם אומץ, חבל. אומץ היא סתם מילה שמונעת מאיתנו לעשות דברים.״

כאשר אני יוצר חזון עם לקוחותיי חשוב לי מאוד שלא יסתכלו על העתיד הקרוב, אלא על הרחוק: תחשבו איפה אתם רוצים להיות בעוד שנה, או שנתיים או שלוש, ותגזרו אחורה מטרות עסקיות קצרות מועד, אבל בהחלט לא להיפך. בגלל שהמהות של החזון היא הצבת מטרות ויעדים ארוכי טווח שצריכים להיגזר למטרות קצרות מועד, נהוג לחלק את החזון לשלושה חלקים עיקריים אם אתם סטארט-אפ או ארגון גדול, ולארבעה חלקים אם אתם עסק קטן:

החלק הראשון הוא מה הערך של המותג עבור הלקוחות, עם דגש על איזו בעיה הוא פותר ואיך הוא יתמודד עם בעיות משנה שיצוצו בעתיד. החלק השני הוא איך הפיתוח של המותג הזה יועיל ללקוחות עם דגש על האפיקים שבהם המותג יוכל להתפתח ואיך הם יתרמו למערכת השיווקית שלכם באופן כזה שהלקוחות יוכלו ליהנות ממנו. החלק השלישי הוא איך הוא יעשה הבדל גם ברמת חיי הלקוח וגם ברמת השוק הרחב בו הוא מתנהל.

רוצה שנדבר? אשמח!

החלק הרביעי שנוגע לעסק קטן הוא היבט אישי, בו יש לכתוב מידע כדוגמת מדוע יצאתם לדרך העסקית הזו, מה אתם מצפים להרוויח ממנה הן במונחים של כסף והן במונחים כלליים יותר, איך אתם רואים את עצמכם מתפתחים בתוך העסק וכל דבר שאתם חושבים שתהיה לו משמעות בהתפתחות האישית שלכם לצד זו העסקית. 

חשוב לי להדגיש שאחת הדרכים הנכונות ביותר לכתוב חזון נכון ולהתנהל נכון מבחינה עסקית היא לא להתאהב בפתרון אלא בבעיה. יש להציב את הבעיה במרכז, תוך הבנה אמיתית שהיא זו שצריך להתמקד בה ולא בפתרון עצמו, שיכול להשתנות מכוחות השוק.

הסיבה שמשלבים גם אספקט אישי בחזון היא שהחזון הוא בשבילכם, והוא מסייע לכם לארגן ולמקד את המחשבה ולהזכיר מה באתם לשנות ומדוע יצאתם לדרך. הוא אמור להוציא אתכם מאזור הנוחות שלכם, ולהוציא אתכם ממנו שוב אם תחליטו לחזור אליו תוך כדי ההתפתחות העסקית שלכם. הוא מגדיר איך תעבדו עם ספקי המשנה שלכם, ויעזור להם להבין את מטרותיכם אם תתנו להם לקרוא אותו, כי בשונה מהצעת ערך והבטחת מותג, החזון לא בא במגע עם הלקוחות, אלא רק אתכם ועם ספקי המשנה שלכם, אם תרצו לאפשר להם להכיר אתכם. 

אם הצעת הערך והבטחת המותג נועדו ליישר קו ביניכם לבין הלקוחות שלכם, החזון נועד ליישר קו ביניכם לבין עצמכם וביניכם לבין ספקי המשנה שלכם.

לסיכום עניין החזון אני רוצה לכתוב לכם כמה מילים על מימוש רעיונות, כי מימושם עוזר לכם להתמודד עם הפחד מהחמצה, אחד הנושאים הבוערים היום בשיווק, מה שנקרא גם כ-FOMO, בראשי תיבות: Fear of Missing Out. הרבה יותר טוב לנסות מאשר להתחרט בדיעבד. אם ויתרתם פעם על צעד עסקי כי לא היה לכם אומץ, חבל. אומץ היא סתם מילה שמונעת מאיתנו לעשות דברים. זו התשובה הכי קלה לשאלה למה לא עשינו משהו שבאמת רצינו. לאומץ אין נפח. אין לו זהות או קיום. זה לא שאנחנו מוצאים אותו פתאום ושמים אותו בכיס כדי שיהיה לנו עוד ממנו כשנצטרך. אומץ הוא רק תחליף מילולי פשוט לתשובה של שאלה שלא רצינו לשאול את עצמנו בכנות. 

אם הייתם מבינים איזו שאלה הוא מסתיר, לא הייתם צריכים אותו בכלל. אנשים אמיצים הם אנשים שיודעים לשאול את עצמם את השאלות הנכונות ומבינים מה מפריע להם לעשות צעד. זה נכון גם בהקשר של החיים עצמם ולא בהכרח בהקשר העסקי. 

 

תפסיקו לשאול "מה יקרה אם" ותתחילו לשאול "מה יקרה כש...". כך תדעו את התשובה לכל תסריט שמונע מכם לעשות דברים, בגלל שאתם חשבתם שאין לכם אומץ.

נושאים נוספים שכנראה יעניינו אותך:

אם לדעתך כדאי שנדבר, כאן יוצרים איתי קשר: