רוצה לדבר? אשמח מאוד לשמוע ממך. מבטיח ליצור קשר בהקדם:

ITOU Medium Horizontal reversed all.png
  • Facebook -Yahel Demeter
  • LinkedIn -Yahel Demeter
  • YouTube - Yahel Demeter
  • Google+ - Yahel Demeter

כל הזכויות שמורות ליהל דמטר 2019  - אין להעתיק / לשכפל / להפיץ תוכן מאתר זה ללא רשות מפורשת בכתב. כל התוכן באתר הינו אינפורמטיבי בלבד ומוגש As Is. יישומו הנכון של התוכן באחריות הקוראים בלבד והאתר/בעליו לא יישאו באחריות בגין כל נזק שהוא שייגרם כתוצאה משימוש בתוכן הכתוב.

כך מציבים מטרות ויעדים נכונים

מאת יהל דמטר

זמן קריאה: 6 דק׳

מטרות ויעדים הן שתי מילים חמקמקות שקל מאוד לרצות, אבל קשה מאוד ליישם. במשך המון שנים חיפשתי מודל נכון שיעזור לי ולאנשים שעובדים איתי להציב מטרות בצורה נכונה, ולפני זמן רב, כשהתחלתי לעבוד עם מודל ה-SMART, הבנתי שמצאתי את המודל הנכון. 

פורסם לראשונה במגזין ״חיים בעמק״

פעם כבר כתבתי לכם (בעניין מודל ה-SWOT), שלמרות שלכולם יש חוזקות, לא כולם מנצלים אותן, והנה אני כותב לכם משהו דומה: למרות שלכולם יש מטרות, לא כולם יודעים להציב את היעדים הנכונים שיאפשרו להם להגשים אותן. זו הסיבה שבחרתי הפעם לכתוב לכם על המודל הטוב ביותר לדעתי להצבת מטרות, שהוא מודל ה-SMART, ואם תיישמו אותו, תוכלו לשפר באופן ניכר את כמות המטרות שתזכו להגשים, גם בחיים האישיים וגם בעסקים.  

 

המודל הוזכר לראשונה כבר ב-1981, כאשר George T. Doran פרסם את מה שהתפתח עם השנים לאחד המודלים הטובים ביותר להצבת מטרות ויעדים. מאז, המודל השתכלל וזכה לקבל מאות וריאציות ושיפורים, ואפילו אני הוספתי לו חלק קטן, שעליו אספר לכם בהמשך. הוא מורכב מחמישה קריטריונים שיעזרו לכם לבחור יעדים ישימים שיהוו מדרגות קטנות בדרך להגשמת מטרה רחוקה יותר או כמטרות בפני עצמם. כדי שיעד יהיה נכון לטובת הגשמת מטרה מסוימת, הוא צריך לעמוד בכמה שיותר מן הקריטריונים הבאים: 

 

ה-S מייצגת את המילה Specific - יעדים ברורים: 

היעד צריך להיות ברור וספציפי ככל שניתן. לדוגמא, אם היעד הוא ירידה במשקל, שזהו יעד כללי, כדאי לשקול להפוך אותו ליעד יותר ספציפי, למשל- חיטוב פלג גוף עליון כדי שהבטן תהיה שטוחה לקראת הקיץ. ככל שהיעד יהיה ספציפי יותר וניתן לתיאור מדויק, כך הוא יהיה ישים יותר.

 

ה-M מייצגת את המילה Measurable - יעדים ברי מדידה: 

היעד צריך להיות ניתן למדידה, באופן שיאפשר להבין האם עמדתם בו או לא. לכן, במקום להציב יעד של יצירת שיתופי פעולה עסקיים, תעדיפו להציב יעד של יצירת חמישה שיתופי פעולה עסקיים חדשים בשבוע. 

״ האם היעד והמטרה הסופית בכלל רלוונטיים עבורכם או שאתם מנסים להגשים יעד של מישהו אחר, שאתם רק חושבים שהוא נכון גם לכם? ״

ה-A מייצגת את המילה Achievable - יעדים ברי השגה: 

היעדים צריכים להיות ריאליים להשגה. אם רציתם לשפר את יכולות הריצה שלכם וכיום אתם מסוגלים לרוץ רק קילומטר אחד ברציפות, הצבת יעד של ריצה רצופה של 10 ק״מ בתוך חודש, כנראה לא יהיה ריאלי ובר השגה וגם אם כן, עלול להיגרם לכם נזק שימנע מכם להשיג מטרות עתידיות. 

 

ה-R מייצגת את המילה Relevant - יעדים רלוונטיים: 

כאן אתם שואלים את עצמכם האם היעד והמטרה הסופית בכלל רלוונטיים עבורכם או שאתם מנסים להגשים יעד של מישהו אחר, שאתם רק חושבים שהוא נכון גם לכם. לעיתים קרובות אנשים חיים לפי אידיאלים שלא הם קבעו, ומנסים להשיג יעדים שלא תמיד מדוייקים להם. 

ה-T מייצגת את המילה Time Bound - יעדים תחומים בזמן: 

הקפידו ליצור מסגרת זמן להשגת היעדים כדי להבין מתי אתם צריכים לבחון אותם מחדש ומהי נקודת הזמן בה תחליטו האם עמדתם בהם או לא. כל יעד צריך להיות מתוזמן כדי לאפשר לכם לתכנן את השגתו בצורה טובה יותר.

רוצה שנדבר? אשמח!

התוספת הקטנה-גדולה שלי

השגת יעדים היא עניין של תכנון נכון ושל החלטה. לפעמים אנחנו מחליטים לא לצאת לדרך עקב החשש ״מה יקרה אם…״. לכן, אני אוהב להוסיף עוד שתי אותיות למודל ולהפוך אותו ל״חכם יותר״, כלומר, SMARTER, כדי לסייע למשתמשים במודל לצבור מראש ביטחון ביישום היעדים שלהם:

 

ה-E מייצגת את המילה Echos - הדים: 

כדי למנוע מראש מצב בו תחששו ממה שיגידו אם לא תצליחו להשיג את היעדים, נסו להבין מראש מה יהיו ההדים לחוסר ההצלחה ואיך תתמודדו איתם במידה ותידרשו לכך. מי יכול לומר עליכם משהו ומה, איך תתמודדו עם ביקורת, עם ההצלחה והשפעתן על חייכם, עם האחריות ועם השינוי למשל. 

 

ה-R מייצגת את המילה Reasons - סיבות: 

כאן, נסו להבין מראש מה יכולות להיות הסיבות לאי-עמידה ביעדים לפי האפיון של כל שלב, מתוך הנחה שאם תדעו אותן מראש, תוכלו להימנע מרבות מהן בדרך.

נושאים נוספים שכנראה יעניינו אותך:

אם לדעתך כדאי שנדבר, כאן יוצרים איתי קשר: