רוצה לדבר? אשמח מאוד לשמוע ממך. מבטיח ליצור קשר בהקדם:

ITOU Medium Horizontal reversed all.png
  • Facebook -Yahel Demeter
  • LinkedIn -Yahel Demeter
  • YouTube - Yahel Demeter
  • Google+ - Yahel Demeter

כל הזכויות שמורות ליהל דמטר 2019  - אין להעתיק / לשכפל / להפיץ תוכן מאתר זה ללא רשות מפורשת בכתב. כל התוכן באתר הינו אינפורמטיבי בלבד ומוגש As Is. יישומו הנכון של התוכן באחריות הקוראים בלבד והאתר/בעליו לא יישאו באחריות בגין כל נזק שהוא שייגרם כתוצאה משימוש בתוכן הכתוב.

סוגרים (ופותחים) שנה בעסקים הקטנים

מאת יהל דמטר

זמן קריאה: 7 דק׳

עסק קטן שגדל בשנה זו תמיד סיבה טובה לחגיגה. כאן אתן לך שלושה כלים מעולים כדי לוודא שהשנה הבאה תהיה מעולה, גם אם האחרונה הייתה טובה.

פורסם לראשונה בירחון ״חיים בעמק״


יש לי חבר שבסוף כל שנה אזרחית מכנס מסיבה שקראת ״סיום שנת המס״ ובה הוא חוגג את השנה שהייתה. המסיבות האלה הן סוג של ערבוב בין שכירים ועצמאיים, והמדהים הוא שכולם מדברים על הגשמת רעיונות והקמת עסקים. רגע לפני השנה החדשה, חשוב לי לומר שעסק קטן שגדל בשנה זו סיבה לחגיגה, גם אם השנה הייתה טובה וגם אם פחות, ויש לי שלושה רעיונות בשבילכם שיעזרו לכם להפוך את השנה הבאה לטובה יותר, גם אם זו שחלפה הייתה מצוינת. 

מודל SWOT: המודל שמכירים אבל לא עושים

מודל ה-SWOT הוא אחד המודלים הנכונים ביותר שיש והוא נשאר עדכני בעיקר כי הוא פשוט וכי הוא נותן תמונה עסקית טובה מאוד שבאמת מאפשרת להתפתח. ה-S מייצגת את המילה Strengths - חוזקות, ה-W מייצגת את המילה Weaknesses - חולשות, ה-O מייצגת את המילה Opportunities - הזדמנויות וה-T מייצגת את המילה Threats - איומים. הרעיון כאן הוא פשוט: שתי הקטגוריות הראשונות מייצגות את העסק שלכם, או את אחד המוצרים והשירותים שלכם, והשתיים האחרונות את הסביבה. זה אולי נראה פשוט, אבל ממש צריך לשים לב לאן מכניסים כל נושא. למשל, שף טוב במסעדה יכול להיות אחת החוזקות שלה, אבל בקלות גם אחת החולשות שלה, כי אם יעזוב, הקסם עלול לעזוב יחד איתו. מצב ביטחוני יכול להיות איום, אבל מצד שני הוא יכול להיות גם פוטנציאל לגדילה של עסקים קטנים על-ידי הצעת מוצרים ושירותים חדשים לנוכח המצב. המסקנה היא שהכל משתנה כל הזמן, והמודל הזה מאפשר לכם לקבל תמונה מאוד טובה על השינויים שמתרחשים. אני לדוגמה, מיישם אותו אצלי אחת לרבעון. 

״ בצעו פילוח שוק חדש לפי חתכים כדוגמת דמוגרפיים, חברתיים, פסיכולוגיים וצרכניים, אפיינו דמות מייצגת לכל פלח שוק, ותנסו להחיל את השימוש במוצר או בשירות שלכם על אותה דמות ״

תבינו מי הלקוחות הטובים שלכם ומה עוד אפשר להציע להם

בסוף כל שנה אני מציע לכם להסתכל על טבלת ההכנסות והלקוחות שלכם, ולראות מי הלקוחות הכי משמעותיים מבחינת הכנסות ומי הכי משמעותיים עבורכם מבחינת סיפוק ועניין. לאחר מכן תחשבו על שלושה דברים: מדוע הם היו כל כך מרכזיים בשנה שעברה, האם ההכנסות תאמו את היקף העבודה והכי חשוב: מה עוד אתם יכולים להציע לאותם לקוחות כדי שימשיכו להתפתח באמצעותכם ולקבל מענה צרכני מושלם מהמוצרים והשירותים שלכם. תמיד תוכלו למצוא עוד דברים שתוכלו להציע כדי להמשיך להתפתח ביחד איתם וליצור מצב מצוין בו כולם מרוויחים מההתפתחות המשותפת הזו. 

רוצה שנדבר? אשמח!

תחשבו מה המוצרים או השירותים הטובים שלכם ולמי עוד אפשר להציע אותם

לאחר שחשבתם מי הלקוחות הטובים ביותר שלכם, תחשבו מה הם המוצרים והשירותים הטובים שלכם ותשאלו את עצמכם האם אתם יכולים להציע אותם לקהלי יעד נוספים. כדי להבין אילו קהלי יעד נוספים יכולים ליהנות מהם, בצעו פילוח שוק חדש לפי חתכים כדוגמת דמוגרפיים, חברתיים, פסיכולוגיים וצרכניים, אפיינו דמות מייצגת לכל פלח שוק, ותנסו להחיל את השימוש במוצר או בשירות שלכם על אותה דמות. הסיבה שצריך לדמיין דמות של ממש היא כדי ליצור חיבור ביניכם לבין מסע הלקוח שלה, ולהבין בצורה מדוייקת ככל הניתן איזו בעיה יש לדמות המייצגת, איזה פתרון היא מחפשת ומה יהיו תוצאות השימוש שלה במוצר או בשירות שלכם, כאשר הוא נמצא במרכזו של מסע הלקוח שלה, שמתרחש בין הפעם הראשונה שהדמות מבינה שיש לה בעיה, שומעת על המוצר/שירות שלכם, ועד שהיא משתמשת בו ומאפשרת לכם לבחון האם התנהגה כפי שציפיתם במהלך ולאחר השימוש. אם אתם רוצים לבחון זאת אפילו טוב יותר, כנסו קבוצת מיקוד שתכלול אנשים העונים על כמה שיותר קריטריונים של אותן דמויות. 

אני מאחל לכם ש-2019 תביא אתכם מעבר ליעדים העסקיים שצפיתם, שתמשיכו לגדול באמצעות הלקוחות הנכונים ושתמשיכו להציע לעוד אנשים את המוצרים והשירותים המעולים שלכם. להיות בעלי ובעלות עסקים קטנים זה מאתגר, אבל גם מתגמל כשעושים את זה נכון. 

נושאים נוספים שכנראה יעניינו אותך:

אם לדעתך כדאי שנדבר, כאן יוצרים איתי קשר: